Monday, November 21, 2011

Introducing Gizmo

GIZMO verrast met debuut album!
Ontstaan als een droom of visie over een bepaald soort muziek in mijn hoofd, buik en vingers
(Edwin Berg)
Hans Koert

De jonge band Gizmo heeft onlangs haar eerste cd uitgebracht, getiteld Introducing en dat is niet onopgemerkt gebleven. De cd werd afgelopen maand geïntroduceerd tijdens een korte tour langs podia als De Badcuyp en Zaal 100 in Amsterdam en was live te gast bij Meike's Middag. De groep Gizmo werd ruim twee jaar geleden opgericht door pianist Edwin Berg en bestond toen uit Jorg Kaaij op sax, Rodrigo Reijers op bas en Philippe Lemm op slagwerk. Ik wilde samen met mijn vriend Jorg Kaaij destijds een nieuw en eigen geluid laten horen, vertelt Edwin, met een jonge en groovy ritme-sectie. De naam Gizmo vond ik gewoon een leuke naam, legt Edwin me uit, die bij me op kwam en goed bij de band, de jongens en dit geluid vond passen. Voor mij komt het woord uit de film Gremlins; als ware dat kleine "beertje" van Steven Spielberg onze mascotte. Na een paar maanden ging Jorge zijn eigen weg en kwam de Argentijnse gitarist Guillermo Celano bij de groep. Hun eerste officiële optreden in het openbaar vond plaats in maart 2009 in De Badcuyp in Amsterdam.
Gizmo: staand: Edwin Berg en Roderigo Reijers. Zittend: Guillermo Celano en Philippe Lemm ( foto: Dries Camp)
De cd Introducing bevat een dertiental titels, alle composities, die ontstaan zijn tijdens improvisaties en deze vlagen van inspiratie vind je terug in de tracklist .......... Je zou deze peacocks de verbeelding van de muze kunnen noemen, die ons leidde in deze groepsimprovisaties, legt Edwin uit. Het nummer Marnix' Hideout, dat ook op de cd te vinden is, verwijst naar deze beginperiode. Ik had in de tijd dat ik begon te spelen met de jongens van Gizmo, een droom of visie over een bepaald soort muziek in mijn hoofd, buik en vingers. Ik mocht in die tijd altijd werken in een appartement aan de Marnixstraat in Amsterdam van een vriend van me. Daar kwam veel van die muziek eruit en zijn de meeste van de stukken ontstaan die op deze cd terecht zijn gekomen. Het nummer The Wizard of Oss, één van mijn favorieten, een funky thema, verwijst naar de plaats waar Edwin Berg bijna veertig jaar geleden het levenslicht zag en de titel is, uiteraard, een woordspeling die refereert aan de bekende musical titel. Luister maar eens naar een fragment van dit nummer, opgenomen in 2009 in de SJU in Utrecht.

Edwin studeerde jazz en klassieke muziek aan het Conservatorium van Utrecht o.l.v. gerenommeerde leermeesters als Bert van den Brink, Jasper van't Hof en Michiel Borstlap. Nadat hij afgestudeerd was ging hij optreden met o.a. zijn eigen trio en won hij internationale prijzen in Frankrijk en Spanje. Hij woonde en speelde ook een aantal maanden in New York, voordat hij in Nederland samen met Jorg Kaaij ging optreden. Momenteel maakt hij ook deel uit van het Edwin Berg-Frederic Jeanne-Eric Surmenian Trio, ook wel het Berg/Jeanne/Surmenian Trio, waarmee hij vaak in Frankrijk optreedt.
Gizmo: Introducing (eigen productie) (hoesontwerp: Katelijn Bergman)
De totstandkoming van deze plaat is bijzonder - doordat de middelen ontbraken bedacht de groep een manier om de cd te laten sponsoren door hun trouwste fans, hun emotional shareholders, zoals die in de cd genoemd worden, crowdfunding
in goed Nederlands ......... ze worden allen genoemd in de fraai ontworpen cd-hoes. Zulke trouwe fans zou iedere band zich wel wensen .......... We vonden de sponsoring van onze fans erg bijzonder en hartverwarmend, vertelt Edwin. Voor mij ligt de kracht vooral in hun muziek - nu ik deze cd al een tijdje in huis heb, valt het me op hoe vaak ik hem pak - het is één van die albums, die blijven verrassen, niet snel verveelt en die steeds meer van zijn schoonheid prijs geeft. Eén van de sterke kanten van deze band vind ik haar eigen geluid, de fraaie toegankelijke arrangementen en de pakkende thema's. Wat te denken van het vrolijke, ietwat speelse eenvoudige thema waarmee Edwin de cd na de curtain call begint, a spur of the moment, en dat al snel uitgroeit, samen met de ritmesectie, tot een prachtig nummer, waarin o.a. de klassieke opleiding van Edwin in terug te horen lijkt.


Gizmo: Guillermo Celano - Philippe Lemm - Rodrigo Reijers en Edwin Berg. (foto: Dries Camp)
Een andere favoriet is het nummer Radio Soweto/Volendamfm - part 1 met een grote rol voor de Argentijnse gitarist Guillermo Celano, die met zijn gitaarspel een intensiteit
weet te bereiken, die me deed denken aan Anton Goudsmit. De titel, legde Edwin me uit, moet je zien als een metafoor ....... Door de namen van de twee radiostations aan elkaar te koppelen, RadioSoweto/VolendamFM, wil hij laten zien dat, ondanks de tienduizenden kilometers afstand en de grote maatschappelijke verschillen, beide stations aan de emoties van mensen komen, die ondanks hun verschillen, veel overeenkomsten hebben: met andere woorden melancholie in Soweto voelt vergelijkbaar als melancholie in Volendam, verklaart Edwin nader, zo ook met wanhoop, of opwinding, excitement, verontwaardiging, hoop en liefde. Luister naar een fragment van dit nummer Radio Soweto/volendamFM , zoals dat vastgelegd werd tijdens een studioregistratie in Amsterdam.
Eén van de mooiste nummer vind ik Blues For Leonard, dat met een eenvoudig ritmisch thema begint en uitgroeit tot een collectieve improvisatie, die blijft boeien tot het eind. Dit debuut van Gizmo mag er zijn - Wat mij betreft komt er snel een vervolg op deze mooie introductie
.

De cd is rechtstreeks te bestellen bij Edwin Berg of te verkrijgen tijdens hun concerten.

Hans Koert
keepswinging@live.nl

Een band kan niet zonder publiek -fans die de muziek kunnen waarderen - het wezen van muziek is immers communicatie. Gizmo blijkt een trouwe aanhang te hebben, fans die bereid zijn geld te investeren in hun eerste cd: Introducing Gizmo. Erg bijzonder en hartverwarmend noemt leider Edwin Berg dit. Wie de muziek van Gizmo heeft gehoord, begrijpt wellicht iets van het enthousiasme van hun fans - Introducing Gizmo is een warme, verrassende en fraai gearrangeerde plaat geworden, die na het beluisteren de prangende vraag oproept: Wanneer komt jullie volgende cd uit? Keep Swinging hoopt vor het eind van dit jaar haar 1500ste bijdrage te publiceren, waarin bijzondere jazz of jazzproducties uit de laatste 100 jaar, aangestipt worden, zoals dit debuut van Gizmo. Als je als eerste erover wilt lezen, volg Keep Swinging dan via Twitter (#keepswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief ( keepswinging@live.nl ). En als je eerst eens wilt kennismaken met de Keep Swinging blog bezoek dan eens de meest populaire blogs van de afgelopen maand. Veel leesplezier - laat maar eens weten wat je er van vindt!

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home