Friday, February 19, 2010

Roland Dyens verkent de Jazz: Night and Day

Roland Dyens visite au jazz: Night and Day ( English) Roland Dyens verkent de jazz: Night and Day ( Nederlands)

Schoenmaker, blijf bij je leest ......?

ROLAND DYENS VERKENT DE JAZZ: NIGHT AND DAY
Hans Koert

Schoenmaker blijf bij je leest ....... is een bekend gezegde, waar veel waarheid in schuilt.


Een paar maanden geleden werd ik door Joergen Larsen gewezen op een klassiek gitarist, genaamd Roland Dyens. Hij schreef over zijn laatste album getiteld Naquele tempo. Dit album is gewijd aan de muziek van de Braziliaanse muzikant en componist Pixinguinha, aartsvader van de Choro-muziek traditie. Voor diegenen, die nog nooit van Pixinguinha gehoord hebben, iets meer over hem. Hij was een fluitist en saxofonist, maar vooral een componist - geboren in 1897 in Rio de Janeiro, Brazilie. Hij ontwikkelde uit de muzikale tradities van Brazilië, een muziekgenre, dat bekend zou worden onder de naam Choro en inspireerde met zijn spel en composities vele muzikanten wereldwijd. Zijn geboortedag, 23 april, is nog steeds een feestdag voor Chorospelers in Brazilië - Choro day. Het album Naquele tempo is een eerbetoon aan deze legendarische Braziliaanse componist.
(Foto: Roland Dyers.com)

Roland Dyers, geboren in oktober 1955 in Tunesië, leerde als kleuter de gitaar kennen en kreeg als tiener les van de Spaanse gitarist Alberta Ponce, een autoriteit op de klassieke Spaanse gitaar. Hij leerde compositieleer van Desiré Dondeyne, ook een icoon in de klassieke muziek. Op 33 jarige leeftijd werd hij door het Franse gitaartijdschrift Guitarist uitgeroepen tot één van les 100 meilleurs guitaristes mondiaux, tous styles confondus.( = Eén van de 100 beste allround gitaristen, die nog steeds actief zijn.) Roland Dyens bracht tientallen platen uit, zowel solo als met begeleiders, de meeste platen in de klassieke muziekstijlen, maar als je zijn discografie bekijkt, dan valt me op dat hij zich ook in heel wat andere stijlen verdiept heeft. Zoals bijvoorbeeld in zijn laatste plaat, Naquele tempo, gewijd aan de muzikale nalatenschap van Pixinguinha, de Choro muziek. Ook het album Heitor Villa-Lobos: Concerto pour guitare et petit orchestre heeft hiermee te maken. In Hommage á Georges Brassens en een serie Chansons francaises duikt hij in de Franse chansons en met platen als Nuages en Night and Day werpt hij zich op de jazz. De laatstgenoemde plaat Night and Day zit nu in mijn CD-speler.........


Night and Day, uitgebracht in 2003, is een solo album met 10 nummers, alle bekende jazzstandards. Het bevat het bekende Take The "A" Train geschreven door Duke Ellington tot standards als Misty en een Night in Tunesia, All of Me, Toots Thielemans Bluesette en Cole Porter's Night and Day. Op twee nummers wordt Roland begeleid, maar verder zijn het alle solo-interpretaties.

Nou vind ik in het algemeen dat een klassieke musicus met zijn handen moet afblijven van jazzmuziek ( en dat geldt ook andersom). Jazz heeft die speciale "touch", het gebruikmaken van accenten ( syncoperen) en het bewust misvormen van noten en akkoorden ( blue notes), die jazz nou juist zo bijzonder maakt - een taal, die menig klassiek musicius niet verstaat ...... maar, uitzonderingen bevestigen de regel - een Roland Dyens is er daar één van. Hij spreekt beide talen en vooral in nummers als Night and Day en Polkadots and Moonbeams, dat hij in duet met vibrafonist Michel Terrioux heeft vastgelegd, laat hij horen wat een groot improvisator hij is. Luister maar eens naar wat hij van het nummer A Night In Tunisia maakt. Het fragment komt van zijn DVD Anyway, uitgebracht in 2007 door GHA-Records.


Roland Dyens laat horen in het album Night and Days, met zijn bezoek aan de jazz, de ondertitel van de CD is niet voor niets Visite au Jazz, dat hij een veelzijdig muzikant is. Schoenmaker blijf bij je leest lijkt dus niet voor Dyens op te gaan: de uitzondering die de regel bevestigt.

(foto: Roland.Dyers.com)

Ik las op zijn website dat hij als enig klassiek gitarist uitgenodigd was om een paar weken geleden op een concert ter ere van de festiviteiten rond de 100ste geboortedag van Django Reinhardt te mogen optreden. Daarom tot slot het nummer Nuages, een bekende Reinhardt klassieker, dat overigens niet op de CD Night and Days staat, maar van de gelijknamige CD Nuages komt


Helaas treedt Roland Dyens de komende maanden niet hier in de buurt op - om hem te horen spelen moet je afreizen naar Griekenland, waar hij momenteel optreedt of naar Rusland, Slovenië of Duitsland. En natuurlijk kun je proberen hem ergens in Parijs te horen spelen; wij zullen het voorlopig even met zijn platen moeten doen ................

Bedankt Jo dat je me wees op deze geweldige gitarist.

Hans Koert
keepswinging@live.nl

Roland Dyens, een klassiek geschoolde gitarist, is in jazzkringen nagenoeg onbekend. In Day and Night brengt hij een bezoek aan de jazz, un visite au jazz, en blijkt die taal te verstaan ..... In de Keep Swinging verrast deze veelzijdige gitarist in een CD gewijd aan de jazzstandards uit de vorige eeuw. Als je niets wilt missen ...... vraag dan de nieuwbrief - elke week nieuwe verrassingen.


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home