Thursday, September 14, 2006

NHØP

THIS IS MY 200th KEEPSWINGING BLOGSPOT
DIT IS MIJN TWEEHONDERDSTE BLOG.
Voor de Nederlandse en Belgische lezers heb ik nog een informatieve vraag bij de Nederlandse vertaling. Graag een oplossing.
( Naar de Nederlandse vertaling.)



In the 1970s Niels-Henning Ørsted Pedersen was one of my favorites, not only because of his excellent bass playing but also because of his remarkable name. He is one of the few jazz musicans that is recognized on its initials NHØP. In the scrap book I borrowed from my brothers I found a small ticket with an autography of him; NHØP of all people is asked to write his name on a 4 x 2.5 cm piece of paper.

This little voucher proofs that at least my brother visited a concert during the 1970s of this great bass player. As I'm not sure if I also was a that concert ( I only remember it vaguely) I am happy I heard him playing some months before his death at the Northsea Jazzfestival in the Hague summer 2002 with the Johnny Griffin-Roy Hargrove and the Cedar Walton Trio (click on the title bar or this link to get more info about the concert.

For my Dutch friends I have an additional question about a Dutch concert in the Dutch part of this blog.



Nederlands ( To the English translation )

In de jaren zeventig van de vorige eeuw was Niels-Henning Ørsted Pedersen één van mijn favoriete musici, niet alleen omdat hij zo goed bas speelde, maar voor al ook door zijn opvallende naam. Hij is één van de weinige muzikanten die bekend staan onder hun initialen, NHØP.

In het plakboek van mijn broer ontdekte ik een klein entreekaartje met daarop de handtekening van NHØP; laat nou niemand minder dan NHØP gevraagd worden zijn naam op zo'n klein, 4 x 2,5 cm groot, entreekaartje te zetten. Hoe dan ook, het bewijst dat mijn broer in ieder geval een concert van hem bezocht heeft.

Zelf weet ik niet goed meer of ik er ook bij was, al staat me iets vaags bij. Nog eens navragen ! Zeker weet ik dat ik gelukkig in 2002, een paar maanden voor zijn dood, NHØP nog heb zien spelen tijdens het Northsea Jazzfestival in Den Haag met Johnny Griffin-Roy Hargrove en het Cedar Walton trio. Mer info vind je op
deze pagina


Voor de Nederlandse blog lezers heb ik nog een vraag.

Er bevindt zich ook een kaartje in het plakboek met daarop de informatie dat op donderdag 24 april Papa Bue's Viking Jazzband en het Kwintet van Rob Agerbeek ( met spelfout) optraden. Hier was ik wel bij en ik heb zelfs een vermoeden waar.

Kan iemand me vertellen in welk jaar en op welke plaats dit geweest moet zijn?

mail me op koerthchkz at zeelandnet punt nl


1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hi, Hans, hello from Brazil!
Great work, keep on swingin'!

cheers and beers

Tito Martino
cl. & sax
www.titomartinojazzband.com.br

8:13 PM  

Post a Comment

<< Home